×

Export Strategy

Prečo by som mal mať exportnú stratégiu?

Vytvorenie exportnej stratégie je dôležité najmä pri definovaní si podnikateľských cieľov. Jednoznačne stanovená exportná stratégie Vám súčasne pomôže dôkladne si zadefinovať Vaše komparatívne výhody a taktiež aj Vaše slabiny. Pochopením svojich komparatívnych výhod a slabín Vám pomôže rýchlejšie dosiahnuť svoje exportné ciele a vyhnete sa tak nežiaducim komplikáciám. Reálnejšie očakávania idú ruka v ruke s vyššou spokojnosťou a súčasne aj s kvalitnejšími službami pre koncového zákazníka.

Zahrňte exportnú stratégiu do svojho obchodného plánu

Pri vytváraní exportnej stratégie je dôležité ju zahrnúť do komplexnej podnikovej stratégie. Zosúladením domácich aktivít s exportnou činnosťou sa jednoducho vyhnete komplikáciám spojeným so sústredením sa na viacero záujmových oblastí.

Kľúčové elementy exportnej stratégie

Vďaka jednoznačnému zadefinovaniu si exportných cieľov sa budete môcť zamerať na kľúčové oblasti, ktoré sú pre Váš obchod najdôležitejšie. Zadefinovanie čiastkových cieľov Vám dopomôže k zmierneniu sezónnych výpadkov, zníženiu fixných nákladov na bežnú produkciu, budete môcť naplno realizovať svoje exportné kapacity a získavať nové technológie.

Pri vytváraní exportnej stratégie je veľmi výhodné využívať rozličné či už voľne dostupné alebo platené plánovacie programy, prípadne sa zveriť do rúk renomovaným konzultantským agentúram. Ušetríte si tým množstvo času a zbytočných začiatočníckych chýb.

Získajte spätnú väzbu

Nezávisle od toho či sa rozhodnete si svoju stratégiu vytvoriť sami alebo s pomocou odborníkov, odporúčame Vám jej finálnu verziu prekonzultovať s nestranným odborníkom a tak získať spätnú väzbu. Externý pohľad či už od poradcov, finančníkov alebo konzultantov dokáže často odhaliť prehliadané nedostatky.

 

V jednoduchosti je krása

Tak ako pri všetkom, aj pri vytváraní exportnej stratégie je potrebné si uvedomiť, že v jednoduchosti je krása. Prílišné prekombinovanie jednotlivých procesov môže viesť ku zbytočným komplikáciám a nejasnostiam.

Pri vytváraní exportnej stratégie sa pokúste zohľadniť nasledovné body:

  • Vypracujte si analýzu fungovania vašej spoločnosti a jej potenciál na ďalší rast. Berte do úvahy svoje konkurenčné výhody a zvýraznite svoje silné a slabé stránky.
  • Nájdite externé faktory, ktoré budú ovplyvňovať vaše plány na nových trhoch. Máte vo svojej spoločnosti odborníka na medzinárodný obchod? Spravte si alebo nechajte odborníkom vypracovať podrobný prieskum trhu na želanom teritóriu.
  • Ako budete musieť modifikovať svoju produkciu s cieľom uspokojiť požiadavky zahraničných zákazníkov?
  • Štandardná SWOT analýza Vám umožní jasne vyčleniť kľúčové faktory budúceho rozvoja a pomôže Vám vyjasniť si priority v rámci trhu, cenotvorby, resp. konkurenčných výhod. Jasne si zadefinujte kľúčové faktory Vášho doterajšieho úspechu. Tie môžu zahŕňať potrebné modifikácie produktu, získanie potrebných finančných zdrojov, distribúciu a rozvoj finálneho marketingového modelu.
  • Vypracujte si exportný plán. Ten bude vyplývať z exportnej stratégie. Mal by zahŕňať zadefinovanie cieľa, stratégie vstupu na trh, finančný manažment a cenovú stratégiu. Marketingové rozhodnutia o distribučnom modeli budú potrebné neskôr.