Užitočné informácie

Export je jedným z najvýznamnejších spôsobov internacionalizácie malých a stredných podnikov, ktorý vo veľkej miere napomáha ich ekonomickému rastu.

Pôsobenie na trhoch v nových teritóriách so sebou prináša množstvo výhod. Okrem iného aj:
  • rozšírenie bázy odbytových trhov,
  • optimálne využívanie výrobných kapacít,
  • príležitosť pre ďalší rast či diverzifikáciu produkcie,
  • rozvoj návykov exportného marketingu, atď.
 
S exportom súvisí aj rad bariér, ktoré internacionalizáciu firmy komplikujú:
  • marketingové
    • problémy s prienikom do distribučných sietí na zahraničných trhoch,
    • nízka úroveň využívania marketingových nástrojov vo firme,
    • absencia efektívnej metodiky výberu a vyhodnotenia atraktívnosti zahraničného trhu.
  • informačné
  • deficit relevantných informácií o zahraničných trhoch,
  • technické prekážky pri spracovaní prieskumu zahraničného trhu,
  • nízka úroveň znalosti cudzích jazykov a medzikulturálnych rozdielov.
  • neefektívnosť využívania ľudských, finančných a výrobných zdrojov,
  • nízka úroveň vzdelania pracovníkov v oblasti marketingu a zahraničného obchodu,
  • nedostatok prostriedkov na financovanie procesu internacionalizácie.
  • procesné

Ak ste rozhodnutí exportovať, je vhodné rozdeliť si celý proces expanzie do nasledujúcich etáp:
  1. Analýza pozície podniku na domácom trhu
  2. Výber potenciálneho cieľového trhu
  3. Analýza a vyhodnotenie atraktívnosti zahraničného trhu
  4. Vypracovanie marketingových nástrojov pri prieniku na zahraničný trh

Viac rád a manuálov, ktoré Vám pomôžu pri začínaní s exportom nájdete v nasledujúcich dokumentoch:

Formy vstupu firiem na medzinárodné trhy

Exportná stratégia a Prieskum trhu

Riziká pri vývoze a Metódy platby

Exportná cena a Preprava, logistika

Manuál slovenského exportéra